BydgoskieMarki - katalog firm lokalnych

Marketing internetowy po bydgosku #3: Jak stworzyć idealną nazwę dla swojej firmy? | Joanna Jankowiak

lip 21, 2015 dodane przez BydgoskieMarki.pl

ananasprRozpoczynając swoją przygodę z biznesem masz do podjęcia kilka ważnych decyzji. Jedną z nich niewątpliwie jest wybór nazwy firmy. Każdy z nas chciałby za pomocą jednego lub ledwie kilku słów oddać ideę swojej pracy i zachęcić klientów do nawiązania interakcji. Wydaje się to być zadaniem niezwykle skomplikowanym. Nie musisz jednak spędzić nad tym nieskończonej liczby godzin. Wystarczy, że odpowiednio podejdziesz do tematu!

Na samym początku warto podkreślić pewne „oczywistości”, które każdy tworzący swoja firmę wiedzieć powinien. Obecnie dominuje powiedzenie, że nazwa powinna być „sexy”. Cóż to oznacza w praktyce? Przede wszystkim powinieneś zadbać o jej prostotę. Najważniejsze, by Twoja nazwa była krótka a przez to łatwa do zapamiętania. Dodatkowo im łatwiej ją wymówić, tym prościej będzie ją zapisać. Zależy Ci przecież na tym, by Twój klient bez trudu odnalazł Cię w gąszczu innych firm, prawda? Obecnie zdecydowanie sexy nie są nazwy firm kończące się na „–pol”, „-ix”, „-ex”. Chyba, że zamierzasz celowo nawiązać do minionych czasów PRL-u.
naming-ananasprJeśli chcesz świadomie budować swoją markę od samego początku, warto również, byś nie ograniczał się przesadnie poprzez zbyt specyficzną nazwę firmy. Każdy marzy w perspektywie
o poszerzeniu swojej oferty, dotarciu do coraz większej liczby klientów. Nie zamykaj sobie drogi! Znacznie łatwiej dobudować do swojej marki nowe produkty/usługi, niż budować zupełnie nowy brand.
Poznałeś już kilka praktycznych wskazówek dotyczących tworzenia nazwy firmy. Czas byśmy przeszli wspólnie przez kolejne etapy, które przybliżą Cię do upragnionego celu – stworzenia niepowtarzalnej nazwy dla Twojej firmy.

6 kroków na drodze do stworzenia idealnej nazwy dla Twojej firmy

Krok 1: Celuj do swojej grupy odbiorców.
Określiłeś swoją grupę docelową? Świetnie! Teraz czas ją lepiej poznać. Zastanów się, gdzie najchętniej spędza ona swój wolny czas, z jakich serwisów internetowych najczęściej korzysta, jakim językiem się posługuje. Masz w końcu do nich trafić. Nazwa firmy nie może istnieć w całkowitym oderwaniu od wartości Twoich przyszłych klientów, ich preferencji. Nazwa musi być dla nich zrozumiała i budzić konkretne skojarzenia. Wyobrażasz sobie stworzenie sklepu internetowego dedykowanego osobom 40+ o nazwie „JołJołShop”? Ja też nie.

Krok 2: Moduł twórczości
Określiłeś już swoją grupę docelową. Czas zestawić to z Twoją firmą. Pomyśl o skojarzeniach, jakie nasuwa Tobie profil działalności Twojego biznesu. Zastanów się co chcesz podkreślić w nazwie – profesjonalizm, nowoczesność, mobilność? Wygeneruj jak najwięcej pomysłów, nie deklasuj żadnego z nich. Na to przyjdzie jeszcze pora.

Krok 3: Miej oczy szeroko otwarte
To jeszcze nie koniec tworzenia. Najciekawsze pomysły przychodzą do nas, kiedy się ich nawet nie spodziewamy. Dlatego, gdy poszukujesz nazwy swojej firmy bądź zawsze czujny. Przeglądaj portale tematyczne, zgłębiaj słownictwo swojej grupy docelowej, żargon branżowy. Masz szansę uzupełnić swoją listę o kolejne ciekawe pozycje.

Krok 4: Pierwsza próba
Wygenerowałeś już pewnie pokaźną listę propozycji nazw swojej firmy. To świetnie – będzie co odrzucać! Czas bowiem na pierwszą próbę Twoich propozycji. Zweryfikuje je pod kątem funkcjonalności. Co mam na myśli? Przede wszystkim sprawdź dostępność domen internetowych, które wykorzystywać będą stworzone przez Ciebie nazwy. Być może ktoś przed Tobą wpadł na podobna nazwę, może została już ona zarezerwowana i będziesz musiał ją wykupić. Warto to sprawdzić zanim pokochasz już jakąś ze swoich propozycji a okaże się, iż nie ma możliwości jej wykorzystania. Oczywiście możesz zdublować istniejącą już nazwę, zmieniając jej adres na zakończony na „.com”/ „.info” / „.org”. Pamiętaj tylko, że to wyjątkowość jest Twoim sprzymierzeńcem.

Krok 5: Próba nr 2
Pierwsza próba za Tobą. Pora na kolejną – czas zasięgnąć opinii innych. Przedstaw swoją listę zaufanym osobom, na których konstruktywną opinię możesz liczyć. Byłoby idealnie, gdyby te osoby należały do Twojej grupy docelowej. Wówczas uzyskasz najlepszą informację zwrotną. Nie jest to jednak wymóg. Najważniejsze, by ludzie ci chcieli poświęcić chwilę swojego czasu i rzetelnie podejść do wyrażenia swojej opinii.

Krok 6: Twoja opinia
Lista wygenerowanych propozycji z pewnością zdecydowanie się już skurczyła. Teraz czas na Ciebie. Przyjrzyj się krytycznie pozostałym pozycjom i zastanów się, która z nich najbardziej współgra z Tobą. W końcu dotyczą one Twojej firmy i to Ty będziesz działać pod jej szyldem.

ananaspr bydgoszcz

Autorem tekstu jest: Joanna Jankowiak, właścicielka bydgoskiego startupu Ananas PR.  Z wykształcenia psycholog, zawodowo związana z szeroko rozumianą przedsiębiorczością. Szczególnie w kontekście budowania wizerunku. www.ananaspr.pl


Facebook Icon