BydgoskieMarki - katalog firm lokalnych

Kluby biznesowe – słyszałeś o nich?

Mar 1, 2019 dodane przez Patryk Piłat

[Głosów:18    Średnia:4.9/5]

Czy słyszałaś lub słyszałeś już o klubach biznesowych? Jest ich na rynku już całkiem sporo, a i tak co rusz powstają nowe. Cotygodniowe spotkania w zamkniętym gronie, które odbywają wcześnie rano lub późnym popołudniem. Śniadanie, podwieczorek lub kolacja, wymiana wizytówek, kilkadziesiąt sekund na prezentację swojego biznesu, krótkie nieformalne rozmowy, inspirująca książka, wykład zaproszonej osoby. Jednym zdaniem – na takich spotkaniach każdy przedsiębiorca może znaleźć coś dla siebie. Różnorodna tematyka, sposób prowadzenia, filozofia, misja i wizja takiego klubu.

Dlaczego ludzie spotykają się w klubach biznesowych?

Nowi klienci, świeże kontakty biznesowe, przełamanie bariery przed wystąpieniami publicznymi przed dużym audytorium, zdobycie tak potrzebnej w biznesie wiedzy, poczucie przynależności do grupy, polecenia i rekomendacje, chęć przynależności do grupy itp. Motywacji, które stoją za dołączeniem do klubów biznesowych jest zapewne bez liku. Dużą rolę w wyborze odpowiedniej grupy odgrywa często zaawansowanie biznesowe danego przedsiębiorcy i potrzeby wynikające z bieżących wyzwań i problemów, z którymi boryka się na co dzień w swoim biznesie.

Klub biznesowy dla każdego to klub biznesowy dla nikogo?

Stara biznesowa zasada mówi o tym, że jeśli Twój produkt jest dla każdego, to znaczy, że tak naprawdę jest dla nikogo. Stąd tak często w marketingu mówi się o potrzebie znalezienia swojej niszy, grupy docelowej lub segmentu rynku. To ta część „tortu biznesowego”, do której kierujemy swój produkt lub usługę. Podobne zasady dotyczą również klubów biznesowych. Jedne skupione są wokół idei sportu, inne przeznaczone są tylko dla kobiet, jeszcze inne stawiają na elitarność i przyjmują członków tylko z odpowiednim stażem w biznesie.

Czego najbardziej brakuje w klubach biznesowych w Bydgoszczy?

Na przełomie października i listopada 2018 roku przeprowadziliśmy anonimową ankietę metodą CAWI na portalu Facebook. Post z ankietą skierowany był do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz zainteresowanych biznesem. Grupą docelową byli przedsiębiorcy z Bydgoszczy i okolic. W sumie ankietę wypełniło 106 osób.  Sama ankieta zawierała 13 pytań, które skupione były wokół tematów związanych  z potrzebami wsparcia biznesu w lokalnych firmach. Znalazły się tam pytania dotyczące m.in.

  • oczekiwanej tematyki szkoleń,
  • barier związanych z wdrażaniem wiedzy poszkoleniowej,
  • przydatności szkoleń w biznesie,

ale także pytania:

  • o uczestnictwo w spotkaniach klubu biznesu,
  • o wartość jaką wynosi się z takich spotkań,
  • o potrzeby usprawnień w spotkaniach takiego klubu, aby jeszcze lepiej służyły biznesom jego uczestników.

Nowy klub biznesu w Bydgoszczy

Wnioski z ankiet posłużyły najpierw do powstania idei, a potem schematu i programu nowego klubu biznesu w Bydgoszczy – Akceleratora Wiedzy. To pierwszy w Bydgoszczy klub biznesowy, który jest również grupą szkoleniowo – rozwojową. Mottem Akceleratora Wiedzy są słowa – „Przewaga w biznesie zaczyna się w głowie”. Natomiast misją klubu jest fakt, że sprawdzona, rzetelna, aktualna i ekspercka wiedza daje biznesową przewagę. Szczególnie w dzisiejszych czasach, w dobie społeczeństwa informacyjnego, gdzie wiedza to rodzaj waluty, o którą walczą firmy. Jednak często zdarza się, że sama wiedza to nie wszystko. Ważne jest to, w jaki sposób jest podana, a potem „wdrożona w życie”. Bez tego nie ma mowy o biznesowych efektach. Właśnie na ten aspekt tak często zwracali uwagę respondenci ankiety – „brak narzędzi do wdrożeń wiedzy w swoich firmach” oraz „brak wymiany opinii i wniosków z innymi przedsiębiorcami”.

Sama wiedza to teraz za mało

Z badań na efektywnością edukacji dorosłych wynika, że tylko niewielki procent wiedzy, którą otrzymujemy na różnego rodzaju szkoleniach, spotkaniach i warsztatach jest przez nas później wykorzystywany. Z jednej strony ma na to wpływ forma przeprowadzenia spotkania przez prowadzącego, a z drugiej strony można powiedzieć, że „winny” jest nasz mózg. Bardzo dobrze ujął to w swoich badaniach nad pamięcią niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus, który sformułował poniższa tezę.

Otóż już kilka dni po szkoleniu, warsztacie, konferencji ilość zapamiętanych przez nas informacji drastycznie spada. Często pojawia się wówczas u przedsiębiorcy pewnego rodzaju frustracja – „uczestniczę w tylu spotkaniach, szkoleniach, jeżdżę na konferencje i czuję, że moja firma jest napakowana wiedzą, jednak ta wiedza nie przekłada się na efekty, których bym oczekiwał”. Dodatkowo dochodzi do tego bieżące „gaszenie” firmowych pożarów i często brak czasu, aby spróbować tę wiedzę „wdrożyć w życie”.

Zmiana na lepsze w biznesie

Patrząc z jeszcze innej perspektywy na przedsiębiorcę i jego firmę, takie wdrożenie nowej wiedzy w wiąże się ze zmianami oraz bardzo popularnym teraz stwierdzeniem – „wyjściem ze strefy komfortu”. Parafrazując klasyka – „jeśli robisz codziennie to samo i w taki sam sposób, to dlaczego oczekujesz innych rezultatów?” To tak, jakby kręcić się ciągle w kółku jak chomik, następnie na chwilę z niego wyjść (szkolenie, konferencja, spotkanie klubu biznesu), a potem znowu wrócić do starych przyzwyczajeń i nawyków w prowadzeniu firmy. Znasz ten stan?

Więcej niż klub biznesu

Co, albo inaczej, kto najbardziej pomaga we wprowadzaniu nowych zmian? Inni ludzie. Podobnie zaangażowani przedsiębiorcy. Zmotywowani, chętnie dzielący się swoją wiedzą, która wynika z ich doświadczenia. Można tu użyć metafory „niewidzialnej siły” grupy. To swego rodzaju stan flow, który pozwala wdrażać w życie nowe pomysły, kreślić ambitne plany, budować strategie, stawiać czoło biznesowym przeciwnościom. To inni ludzie mogą dodać nam siły dzięki pozytywnej informacji zwrotnej lub „chłodnej”, ale konstruktywnej krytyce. To właśnie wyróżnik Akceleratora Wiedzy. Głęboka, przemyślana i uważna praca nad własnym biznesem, nad dobrymi i właściwymi zmianami .To właśnie w Akceleratorze wiedzy, w bezpiecznej atmosferze zaufania przedsiębiorca otrzymuje się szereg wskazówek, wiele informacji zwrotnych, ciekawych dyskusji lub po prostu biznesowe wsparcie.

Dołączysz do nas?

To właśnie ta idea stała za powstaniem Akceleratora Wiedzy w Bydgoszczy – miejsca spotkań wyjątkowych przedsiębiorców. Wszystko po to, aby w bezpiecznych warunkach mogli oni przepracować swój biznes od A do Z. Szybciej i łatwiej podejmować decyzje i wdrażać przemyślane działania. Jednym zdaniem – zmieniać swoją firmę na coraz to lepszą. Każdego dnia.

W Akceleratorze Wiedzy spotykamy się w co drugi poniedziałek, między godziną 8.00 a 10.30, w City Hotel Bydgoszcz. Chcesz do nas dołączyć? Skontaktuj się z opiekunem Akceleratora Wiedzy w Bydgoszczy – Patrykiem Piłatem pod nr tel. +48 506 210 107 lub wejdź na naszą stronę www.akceleratorwiedzy.pl i sprawdź, co robimy.


Facebook Icon