BydgoskieMarki - katalog firm lokalnych

Marketing internetowy po bydgosku #5: Instagram | Social dots.

sie 24, 2015 dodane przez BydgoskieMarki.pl

socialdots-bydgoszczZ czym kojarzy Ci się Instagram? Z ogromną ilością selfie, foodpornem, zdjęciami blogerek modowych? Przez wielu uznawany jest po prostu za kolejny portal społecznościowy wykorzystujący komunikację obrazkową, trochę w cieniu Facebooka. W praktyce, zaskakuje swoją popularnością i daje szerokie pole do popisu markom, które chcą wykorzystywać aktualne trendy do promocji w Internecie.

Instagram to aplikacja na urządzenia mobilne i zarazem najszybciej rozwijający się serwis społecznościowy na świecie. Korzysta z niego już ponad 300 mln użytkowników, którzy publikują 70 milionów zdjęć dziennie. W Polsce w pstrykanie i przeglądanie fotek za pomocą tej aplikacji wkręciło się już ponad 3,5 mln osób. W większości to ludzie młodzi, miedzy 15 a 34 rokiem życia.

Co wpłynęło na tak ogromną popularność Insatgrama?

Żyjemy w ciągłym biegu, ze smartfonami w dłoniach, a przekaz graficzny dociera do nas łatwiej niż innego rodzaju treści. Szybciej skupimy swoją uwagę na zaskakującym lub śmiesznym obrazku niż na tekście, którego przeczytanie zajmuje więcej czasu. Również reakcja użytkowników jest znacznie większa i szybsza w przypadku przekazu graficznego. Wskaźnik interakcji, czyli procent użytkowników, którzy tworzą content, lajkują lub komentują, na Instagramie jest aż 15 razy większy niż na Facebooku.

instagram-bydgposzczJakie możliwości Instagram daje markom?

Marki, podobnie jak inni użytkownicy Instagrama, mogą zakładać swoje profile, na których zamieszczają krótki opis i ewentualnie link do strony www, główna zabawa polega jednak na publikowaniu zdjęć i filmów, które trafią do followersów marki. Aby ich pozyskać trzeba się jednak trochę nagimnastykować. Duże znaczenie w komunikacji na Instagramie mają hasztagi, którymi podpisuje się zdjęcia. Pozwalają one użytkownikom serwisu wyszukiwać posty, które ich interesują. Przykładowo, miłośnik psów, po wpisaniu w wyszukiwarkę tagu #dog, odnajdzie wszystkie zdjęcia i filmy, które zostały okraszone tym słowem. Marki często tworzą też swoje hasztagi, które jednoznacznie się z nią kojarzą. Ważnym aspektem funkcjonowania Instagrama jest stuprocentowy zasięg organiczny postów. Oznacza to, że jeśli ktoś zdecydował się śledzić dany profil, to będzie widział wszystkie posty, które tam opublikowano. Dla porównania, na Facebooku zasięg organiczny wynosi jedynie 3%.

social-dots-bydgoszczKonkursy na Instagramie

Konkurs to bardzo popularne narzędzie marketingowe, również na Instagramie. Najczęstszą opcją, wykorzystywaną przez marki, jest zachęcenie użytkowników do komentowania konkretnego postu lub publikowania zdjęć z określonym hasztagiem. Zyskuje się dzięki temu większy zasięg oraz poziom interakcji na profilu. Często łączy się również komunikację w różnych kanałach social media, po to, by sprowadzić na Instagram followersów z Facebooka czy Twittera. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zaangażowanie w konkurs, lub po prostu promocję marki, influencera, czyli osobę znaną, rozpoznawalną przez internautów. Napędzi ona ruch na profilu szybciej niż niejedna, wyszukana akcja promocyjna.

Czy Instagram sprzedaje?

Jak na razie Instagram to przede wszystkim fotoserwis społecznościowy wykorzystywany do budowania wizerunku marki. Do tej pory nie uruchomił bowiem możliwości płatnego reklamowania kont, postów lub linków. Niedługo jednak i to się zmieni. Trwają prace nad zbudowaniem modelu biznesowego, otwierającego się na reklamodawców i sprzedawców. Jeszcze jesienią tego roku ma być możliwe promowanie się w formie podobnej do tej, która funkcjonuje na Facebooku. Oprócz targetowania zdjęć i filmów do określonej grupy odbiorców, marki będą mogły wprowadzić przycisk zakupowy, który sprawi, że Instagram zacznie realnie sprzedawać.

Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych portali społecznościowych, komunikacja marki na Instagramie powinna być starannie zaplanowana. Najlepiej posługiwać się harmonogramem, który usystematyzuje wpisy. Sprawi, że będą one spójne, będą kojarzyć się z marką, a followersi się z nimi zidentyfikują. Świetnie, jeśli konto na Instagramie będzie funkcjonować w połączeniu z profilem marki na Facebooku. Udostępniając treści pomiędzy tymi dwoma kanałami, można zyskać większą liczbę fanów, czyli potencjalnych klientów. Dobrze korzystać więc z usług jednej agencji, która ustali całościowy plan działania w social media.

social-dots-dorota-przybylskaAutorką tekstu jest:  Dorota Przybylska, właścicielka bydgoskiej agencji social media – Social dots. Z wykształcenia specjalistka od marketingu politycznego, z zamiłowania pasjonatka komunikacji w mediach społecznościowych. Od prawie 4 lat zawodowo pomaga markom w kreowaniu wizerunku w Internecie.


Facebook Icon